17 november j.l. hebben we een hele gezellige eerste kennismakingsavond gehad met (bijna) alle bewoners. De meesten kenden elkaar al, maar het was nu heel leuk om te zien met wie ze werkelijk gaan wonen.

Heel veel dank aan de Rotary die met hun golftoernooi op 1 september j.l. ervoor hebben gezorgd dat we een geweldig bedrag van maar liefst €8000 in ontvangst mochten nemen voor onze Stichting!!

IN HET NIEUWS!!

Er zijn volop nieuwe ontwikkelingen. De afgelopen maanden is er flink gewerkt aan het project ’Even Buiten’ aan de Beneden Oostdijk in Oud Beijerland. Het plan bestaat uit realisatie van een ‘mini-inclusieve-samenleving’ met daarin woon- en werkruimte voor jonge mensen met een (licht)verstandelijke beperking, 6 seniorenappartementen en 6 startersappartementen. In de voormalige boerderij komt een dagbesteding met o.a. een tea-room, landwinkeltje, maar ook een ontmoetingsplek voor de buurt.

Alle omwonenden zijn over de mooie project schriftelijk ingelicht en kunnen meer info krijgen op de inloopavond op 6 december. Er zullen ook bewoners van Stichting MooiMens aanwezig zijn, zodat u alvast kennis kunt maken met uw nieuwe buren. ;-) Wij staan open voor alle vragen en zullen deze met plezier beantwoorden. Graag tot snel!

Woensdag 6 december: inloopbijeenkomst Even Buiten

Op woensdag 6 december bent u tussen 19.00 uur en 21.00 uur van harte welkom bij de inloopbijeenkomst in het gemeentehuis van Oud-Beijerland (W. van Vlietstraat 6).

Aanmelden voor de inloopbijeenkomst

Om het aantal bezoekers over de avond te verdelen, verzoeken wij u zich vooraf aan te melden voor de inloopbijeenkomst via de website van de gemeente: www.gemeentehw.nl/evenbuiten. Er zijn 4 tijdsblokken van 30 minuten.

HET KOMPAS

Ze staan niet allemaal op de foto maar een eigen woonplekje zou voor deze jongeren niets minder dan het uitkomen van een droom zijn. (foto: pr Stichting MooiMens HW)

“Nieuw Even Buiten”, de woondroom van 14 Mooie Mensen!

di 28 nov., 07:02 Algemeen 815 keer gelezen

Oud-Beijerland - De droom van een groep ouders en hun kinderen met een (lichte) verstandelijke beperking lijkt uit te komen. Op het terrein van de monumentale boerderij ‘Even Buiten’ aan de Beneden Oostdijk komt een kleinschalige woonvorm voor 14 bewoners. De boerderij zelf krijgt een maatschappelijke functie en er komt een woonblok voor 12 starters en senioren. ‘Een mini-inclusieve samenleving gaat het worden’, zegt Lia Hofmeester, één van de meer dan enthousiaste moeders.

Al langer is de groep ouders, verenigd in Stichting MooiMens HW, op zoek naar een passende woonplek voor hun kinderen. Nadat een eerdere optie in het centrum van Oud-Beijerland afviel, kwamen ze in contact met Leander Seip, mede-eigenaar van de bekende boerderij “Even Buiten” aan de Beneden Oostdijk. Daar boerde tot voor enkele jaren de familie Knoot. Momenteel wordt er een Oekraïense familie in de leegstaande boerderij opgevangen.
Lia Hofmeester, Hester de Ridder en Marijke Verheij van Stichting MooiMens HW zijn erg enthousiast over de ontwikkelingen. Er is door de stichting een intentieverklaring ondertekend met zorgaanbieder ASVZ en de ontwikkelaar van dit project, Leander Seip. Het is een idyllische plek.
De plannen zijn momenteel volop in ontwikkeling. De families Van der Waal en Seip willen de boerderij omvormen tot een boerderij met een maatschappelijke functie, zoals o.a. een dagbesteding (tearoom) en een landwinkeltje. De boerderij is monumentaal, dus er mag nagenoeg niets aan veranderd worden. Voor permanente bewoning is de boerderij niet geschikt. Om de band met het verleden te laten zien, komen er tevens wat dieren zoals schapen op het terrein, een pluktuin en fruitbomen.
Op de plek waar nu de weide ligt, komen de twee woonblokken voor MooiMens en starters/senioren. Het doel is een mini-inclusieve samenleving te realiseren. De jongeren huren via hun Wajonguitkering een appartement. Er komt ook een gemeenschappelijke ruimte waar ze gezellig samen kunnen zijn. Er is 24 uurs zorg/toezicht beschikbaar via zorgaanbieder ASVZ. “Inmiddels is een mooie groep van 14 bewoners ontstaan die heel graag met en naast elkaar willen wonen. De stichting, en wij als ouders, bieden altijd zo nodig hulp, advies, begeleiding en ondersteuning,’ beamen Hester en Marijke.
Ook gemeente Hoeksche Waard is enthousiast over de plannen volgens de drie moeders. ‘Het is zo’n mooi plan’, vervolgt Lia, ‘alles komt er samen. Een perfecte plek voor onze kinderen. Bovendien krijgt de boerderij, die momenteel snel in verval raakt, een prachtig nieuw uiterlijk en een zinvolle maatschappelijke, nieuwe bestemming voor iedereen.’

Klankbordgroep
In een klankbordgroep zijn de plannen voor project “Nieuw Even Buiten” verder uitgewerkt en doorgesproken. Via gesprekken in de klankbordgroep is goed geluisterd naar de wensen uit de wijk, zegt Lia. Het plan is fors bijgesteld en er is voortdurend zoveel mogelijk aan bezwaren tegemoet gekomen. De klankbordgroep is positief afgerond.

Informatieavond
De betrokken omwonenden hebben inmiddels een uitnodiging van de gemeente ontvangen voor de inloopavond met informatie over Even Buiten en de stichting. Deze inloopavond is de plek om zelf kennis te komen maken met hen en het plan. ‘We hopen echt zo dat mensen en de gemeente ons dit plekje gunnen. Want vergeet niet dat 14 mensen zitten te springen om een eigen woonplek’, zegt Hester tot besluit.
Voor meer info, neem een kijkje op: www.stichtingmooimens.nl

Op woensdag 6 december wordt van 19.00 tot 21.00 uur een publieke inloopavond gehouden over project “Nieuw Even Buiten” in het gemeentehuis in Oud-Beijerland. Men kan zich vooraf aanmelden via: www.gemeentehw.nl/evenbuiten. Er zijn 4 tijdsblokken van 30 minuten.

Zie  https://bit.ly/3QYFD5F

(tekst: Conno Bochoven)